PROFESIONĀLĀ  PILNVEIDE  

      
     1.‘’Psiholoģijas  meistardarbnīca’’ 
  2019.gada 30. oktobrī  ir nodibināta   Latvijas Profesionālo psihologu asociācijas profesionālās tālākizglītības un pilnveidesizglītības iestāde ar nosaukumu ‘’Psiholoģijas  meistardarbnīca’’. Iestādes darbības tiesiskais pamats ir Psihologu likums, Izglītības likums, Profesionālās izglītības likums un citi normatīvie akti. Direktors – Dr.psych., As. Prof. Airisa Šteinberga  
    Iestādes darbības mērķis ir: izveidot un īstenot profesionālās pilnveides programmu psiholoģijā balstītu sistematizētās profesionālās zināšanās un prasmēs, lai uzlabotu profesionālās kompetences sertifikācijas un resertifikācijas nolūkos. atbilstoši ‘’Psihologu likuma’’ prasībām.   
   
Iestādes uzdevumi ir:
    īstenot normatīvajos aktos noteiktā kārtībā licencētas profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmas; - nodrošināt izglītojamajiem zināšanu un prasmju sistēmiskumu un kvalitāti atbilstoši izvēlētajai profesionālai jomai; - veicināt profesionālo izaugsmi un meistarības celšanu, sekmējot izglītojamo konkurētspēju pašreizējos sociālekonomiskajos apstākļos.

      2.Profesionālās pilnveides prasības resertifikācijai       
    Lai psihologs tiktu resertificēts, viņam jāpilnveido profesionālā kompetence un profesionālās prasmes vismaz 100 akadēmiskās stundas psihologa sertifikāta spēkā esības laikā. No tām vismaz 70 % profesionālās pilnveides jāveic atbilstoši psihologa profesionālās darbības jomai, psihologa sertifikāta spēkā esības laika periodā apmeklējot vismaz četrus dažādus profesionālās kompetences un prasmju pilnveides pasākumus. Līdz 30% no nepieciešamā profesionālās pilnveides apjomā var ieskaitīt psihologa profesionālo pilnveidi vispārējo kompetenču, psihologa profesionālās darbības organizācijas jautājumos vai citās psiholoģijas jomās vai pilnveidi ar psiholoģiju saistītās nozarēs un darbības jomās, sertifikāta spēkā esības laika periodā apmeklējot vismaz trīs dažādus pasākumus. 

     Jauna pieeja personības psiholoģiskai izpētei: Roršaha Visaptverošā sistēma tagad arī Latvijā

    Lielākā daļa psihologu noteikti būs dzirdējusi par Hermaņa Roršaha 1921.gadā radīto tintes traipu testu. Sākotnējā pieeja šo vairāk kā 100 gadu testa lietošana laikā ir ļoti mainījusies. John E.Exner pēdējo 30-40 gadu laikā ir izveidojis  Roršaha Visaptverošo sistēmu Rorschach Comprehensive System (CS), kas ir atbilstoši psihometrijas principiem standartizēta un validēta mūsdienīga personības psiholoģiskās izpētes metode.

    Roršaha Visaptverošās sistēmas pieejā testa pielietošana personības izpētē plaši tiek izmantota daudzās pasaules un Eiropas  attīstītās valstīs (ASV, Francija, Itālija, Beļģija, Grieķija, Rumānija, Dānija, Somija, Japānā u.c.). Roršaha Visaptverošās sistēmas pieejā izveidoto moderno psihodiagnostikas instrumentu – Roršaha testu, - plaši pielieto psihoterapijā, psihiatrijā u.c. ārstniecības jomās, sociālajā darbā, pedagoģijā, militārajā jomā, tieslietu jomā, profesionālajā atlasē un cilvēkresursu attīstības jomā un.tml.      

   Lai šo moderno personības integrētas novērtēšanas standartizēto metodi ieviestu arī Latvijā, Latvijas Profesionālo psihologu asociācija sadarbībā ar Ziemeļvalstu Ministru padomi, Somijas Roršaha asociāciju un Dānijas Roršaha biedrību organizēja starptautisku mācību kursu.  2021.gadā Latvijas dažādu jomu psihologi uzsāka  2. gadu ilgu apmācību kursu, lai apgūtu šo jauno metodi un tās pielietošanas iespējas dažādu jomu profesionāļu pakalpojumos.   

    Mācību kursu Roršaha testa izmantošanā personības daudzmetožu psiholoģiskās novērtēšanas pieejā vadīja Emiliano Muzio, Somijas psihologs, klīniskais psihologs, psihoterapeits. Somijas Roršaha asociācijas prezidents, Roršaha testa supervizors ar 25 gadu pieredzi. Starptautiskās Roršaha un projektīvo metožu biedrības valdes loceklis un Kim Gabriel Hansen, Dānijas klīniskais psihologs, psihoterapijas supervizors. Dānijas Roršaha biedrības priekšsēdētājs, Starptautiskās Roršaha biedrības valdes loceklis.

    Apmācību kurss ietvēra apjomīgu teorētisko materiālu studijas, testēšanas praktikumus, supervīzijas, kontroldarbus u.tml.  Grupas dalībnieki apguva  Roršaha testa izmantošanu Visaptverošās sistēmas pieejas metodoloģijā, - testa administrēšanas standartus, datu kodēšanas algoritmus un iegūto rezultātu interpretācijas pieejas, kā arī Roršaha testa izmantošanu psihoterapijā darbā ar klientiem.

      2023.g. decembrī  - mācību kursu noslēdzot ar veiksmīgi nokārtotu eksāmenu 21 Latvijas psihologs ir ieguvis starptautiski atzītus sertifikātus par tiesībām patstāvīgi praktizēt Roršaha standartizēto un validēto Visaptverošās sistēmas testēšanas pieeju Latvijā.

     Jaunie speciālisti vēlas Latvijā attīstīt Roršaha CS pieejas izmantošanu darbā ar klientiem, izveidojot  Latvijas Roršaha biedrību, kuras mērķis būs  popularizēt šīs metodes pielietošanu jaunos pakalpojumos klientu psihiskās veselības un labbūtības  veicināšanas jomās. Latvijas Roršaha biedrība kļūs arī par Roršaha  starptautisko organizāciju biedru, tādējādi arī Latvijā pārņemot un ieviešot mūsdienīgu pieeju psiholoģisko pakalpojumu nodrošināšanā.